Životní cyklus motýla, s jeho fázemi housenka – kukla – motýl, je sice obecně známý, ale mít možnost sledovat tuto fascinující proměnu v přímém přenosu je zážitek, který se nenaskytne každý den.
Přesně to se podařilo žákům prvních a druhých tříd, kteří se zapojili do vzdělávací aktivity realizované v rámci Operačního programu Jan Amos Komenský (OP JAK). Jejich pozorování začalo s již vylíhnutými housenkami, což jim umožnilo hned se ponořit do sledování jejich vývoje.
Celá aktivita začala s drobnými housenkami, které byly dodány ve speciální sadě a pečlivě umístěny v bezpečném prostředí třídy. Žáci se stali svědky jejich neúnavné práce – housenky dychtivě konzumovaly potravu a rychle rostly. Každý den pozorovali změny ve velikosti a chování housenek, což jim pomohlo lépe pochopit fázi intenzivního růstu a přípravy na další etapu.
Největší zvědavost vyvolala fáze kukly. Z pouhé, zdánlivě nehybné kukly se měl zrodit nádherný motýl. Žáci se učili trpělivosti a očekávání, zatímco se uvnitř kukly odehrával jeden z nejúžasnějších přírodních procesů – metamorfóza. Diskuze o tom, jaký motýl se z kukly nakonec vylíhne, byly plné nadšení a spekulací.
Napětí vyvrcholilo ve chvíli, kdy se z kukel začali líhnout první motýli. Byly to babočky bodlákové (Vanessa cardui), známé svými krásnými oranžovo-hnědými křídly s černými a bílými vzory. Pro děti to byl nezapomenutelný moment, vidět na vlastní oči dospělého jedince, který se vyvinul z malinké housenky. Měly možnost pozorovat, jak motýli roztahují křídla a připravují se na svůj první let.
Vrcholem celé aktivity a jistě největším a nezapomenutelným zážitkem pro všechny zúčastněné bylo vypuštění motýlů do volné přírody. Děti se s motýly s láskou rozloučily, sledovaly, jak se elegantně vznášejí do vzduchu a mizí v dáli. Tento okamžik jim nejen zprostředkoval hluboké pochopení přírodních procesů, ale také je naučil úctě k živým tvorům a významu ochrany životního prostředí. Celá aktivita, realizovaná s podporou OP JAK, tak nebyla jen o biologii, ale i o trpělivosti, zodpovědnosti a radosti z objevování, což přispívá k rozvoji klíčových kompetencí žáků.