„Je to super. Dipák z Indie nám vypráví o houbách v Himaláji a moje sestra to překládá“ řílká Zuzka Jungová ze 7.A. „Vysvětluje nám, proč Indové většinou houby nesbírají“. „Carol z Brazílie ukazuje fotky z amazonského pralesa a říká nám, že ona sice houby jí, ale z naší výstavy by si asi k jídlu nic nevybrala“ říká Anička Asszonyi z 8.A. „Tak to bych chtěl jednou najít“ říká Míra Lukášek ze 7.B. „James z Nigerie nám ukazuje fotky pětikilových hříbků sůdánských a hub zvaných Termitomyces giganteus. Ty rostou z mravenišť, vypadají skoro jako naše bedly, akorát jsou velké jako deštník.
Takováto slova byla před nedávnem slyšet v ZŠ Komenského v Novém Městě nad Metují. Celý týden se tam konal projekt EDISON, organizovaný společností AIESSEC. Osm mladých stážistů z Brazílie, Indie, Gruzie, Iránu, Turecka, Vietnamu, Nigerie a Rumunska zdejší děti v angličtině seznamovali se svými zeměmi, kulturními zvyky a nejrůznějšími zvláštnostmi.
Společně se učili a sbírali houby
Po celý týden se děti ve škole touto formou učily angličtinu a zeměpis zároveň a odpoledne je braly na různá místa – zvaly je na zmrzlinu, do keramické dílny, na zámek… a taky do lesa. Tam pak získaly základ pro výstavu hub ve škole, kterou škola uspořádala ve spolupráci s křesťanskou ekologickou organizací A. Rocha a náchodským klubem Ćeské mykologické společnosti.
Na výstavě bylo skoro sto druhů hub, sami jsme s našimi hosty našli jen pár, a já musím přiznat, jsem nenašel skoro nic. Je stále veliké sucho, houby skoro nerostoui. Většinu hub nám z pekelského údolí přinesl Mgr. J. Wiipler z hradecké lékařské fakulty a z dalším míst členové náchodského mykologického klubu L. Kašparovská a J. Šplíchal. Bez nich by byla výstava jen teoretická.
Seznamovali žáky se svou zemí
Ale houby tady byly vlastně jen třešničkou na dortu. Hlavní roli hráli naši hosté a děti. Všechny děti se v hodinách setkávaly s našimi stážisty, kteří jim vyprávěli o svých zemích, učili je své tance nebo písničky. Vrcholem byl projektový den „Global village“, kdy si děti mohly zblízka prohlédnout, vyzkoušet nebo ochutnat, co stážisté přivezli ze svých zemí (od knížek, hraček a hudebních nástrojů přes peníze až po všelijaké dobroty.
Velký zážitek a motivace k učení
Jako učitel jazyků mám největší radost z toho, jak děti chtějí mluvit anglicky – prolezly s nimi celou školu (představily jim i strašidelné podzemí školy), vzyly je k paní Bláhové do keramické dílny, k panu Andršovi – mistru republiky v chovu králíků, provázely je po městě i společně řádily na hřišti. A když se tady na výstavě hub učily tlumočit živému člověku, tak to byl přece velký zážitek a motivace k učení. A netlumočily jen tak někomu, ale krásné Brazilce, rozšafnému Indovi, tajemné návrhářce perských koberců z Íránu a dalším. To jen tak nezapomenou.
Mgr. Petr Pokorný (Náchodský deník, 30.září 215)