Správné, a pokud možno i hbité, čtení je základem, které bychom měli děti na prvním stupni naučit. Jak zacházet s přečteným je však druhý, neméně důležitý stupeň. Vyprávění textu, slohová cvičení a recitace – z těchto prvků je druhý stupeň čtenářské dovednosti složen. Kdo toto považuje za samozřejmé, nechť zkusí poslouchat svou ratolest při recitaci. Pravděpodobně uslyší rychlý a jako kolovrátek se opakující „pokus o recitaci“. Pokud ne a bude to poslouchatelné hned napoprvé, pak dost možná máte doma talent J Jistě, my opravdu nemáme čas, aby děti recitovaly každou básničku, časové nároky na základní škole jsou enormní a, bohužel, čím dál větší, ale úplně zapomínat by se na to nemělo. Recitační soutěže proběhly a mnohem důležitější než jména vítězů je skutečnost, že diváci z řad našich žáků slyšeli díky krásnému podání svých kolegů, že recitovat prostě jde, je to krásné a není to zase taková věda.